torsdag 27 september 2012

Torsdagstoppen-Bästa skurkarna

Det är torsdag, vilket innebär ny torsdagstopp, denna vecka med temat skurkar. Off we go!

Plats fem: Vargen
Vargen är väl egentligen inte en skurk numera, men han har varit en gång i tiden, även om han var en väldigt beskedlig sådan (jag vet inte varför skurkarna i Bamse verkar se att råna gottebutiken som sitt livs kupp, och jag vet inte heller varför någon öppnar en gottebutik i Bamseland, men så är det i alla fall). Bamse var en väldigt stor del av min barndom, och Vargen har alltid en plats i mitt hjärta. Rune Andreasson gjorde ett väldigt fint jobb med att skapa en bakgrundshistoria till Vargen som gjorde det begripligt varför han blev som han blev, och i det lyckades han väl beskriva de sociala och samhälleliga faktorerna som kan leda till att en person börjar begå brott. För det ska han ha en stor eloge. Vargen är en väldigt fin skurk, och har en självklar plats på min lista.

Tydligen finns flera gamla Bamse-avsnitt på youtube, vilket gör mig väldigt glad. Detta avsnitt: Vargen äter dunderhonung. Vargkusinens dribblande och Skalmans uppenbara fusk i början är fantastiskt.

Plats fyra: Crowley
Crowley i Supernatural är demonen som går från att kamma hem själkontrakten till att bli kung över helvetet. Han är en typiskt "vända kappan efter vinden"-skurk som hänger med den eller de som råkar vara högst upp på näringskedjan för tillfället, och som han tror att han kan få flest fördelar av. Han är också lika snabb med att hugga folk i ryggen när han fått det han vill ha, samt fälla dräpande repliker, allt detta med en raspig brittisk accent som man bara måste älska (förvisso har allamanliga karaktärer, det vill säga alla karaktärer, i Supernatural mörka raspiga röster, men den Crowley är den enda som är britt).


Plats tre: The Joker
Asså, jag vet, klyschigt, men Heath Ledgers porträttering av Jokern i Batman är briljant. Jokerns totala brist på vett och sans, parat med hans avsaknad av samvete, gör honom till en alldeles fantastisk men också fruktansvärd skurk. Hans planer är alltid väl genomtänkta och genomförda, men saknar motiv annat än att se kaoset breda ut sig, vilket är något jag uppskattar hos en skurk. Ledgers ärrprydda anlete och framvästa "why so serious" ger mig därtill kalla kårar, vilket gör att han kniper tredjeplatsen.

Och vad är grejen med det eviga läppslickandet?

Plats två: Mystique
För att hon är så jävla kick-ass. Hon slåss bättre med fötterna än de flesta gör med händerna, hon har den snyggaste och coolaste mutationen (möjligtvis med undantag för Wolverine) och hon är en femme fatale som helt och hållet kan ta hand om sig själv. Jag vet att vissa har problem med karaktärer som använder sin kvinnlighet som vapen, men de flesta karaktärer gör detta genom att splea "jag är sexig och svag"-kortet". Mystique kör "jag är sexig och kan sparka din röv till nästa vecka"-kortet, och detta gör henne till en av mina favoritkaraktärer i hela X-men-universumet. Det är fan ingen som sätter sig på Mystique.

Ganska töntig fanvid, men alla andra jag hittade var antingen X-men: First Class eller smink-tutorials.

Plats ett: Spike
Jag vet, jag hade honom som etta på min vampyrlista också. Men jag gillar Spike. Mycket. Han är en komplex karaktär som, vilket jag nämnde förra gången han figurerade på torsdagstoppen, förändras mycket genom seriens gång. Men han är också en väldigt bra skurk. Han är känslokall, våldsam, snygg, smart, rolig och orädd (och brittisk!). Spike är bäst, helt enkelt.

"A bear! You made a bear!"
"I didn't mean to"
"Undo it! Undo it!"
För roligt, asså.






Systrars listor här och här, som vanligt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.