torsdag 6 september 2012

Torsdagstoppen - Bästa ljuden

Veckans tema för torsdagstoppen är ljud. Ett bra tema, hörseln är trots allt mitt favoritsinne, näst synen, men samtidigt svårt. Inte bara för att det finns fler ljud än, säg, Harry Potter-karaktärer, utan också för att det är svårt att förklara varför man gillar ett visst ljud. Men jag ska göra ett försök.

Plats fem: Zebror
För att de är hästdjur som inte låter det minsta som hästdjur. Det närmaste jag kan likna ljudet vid är fåglar, vilket makes no sense, eftersom de är hästdjur. Alltså, zebror kniper femteplatsen på grund av överraskningsmomentet. Och för att det är ett kul ljud i allmänhet.


Plats fyra: Piano
Tekniskt sett är väl piano inte så mycket ett ljud som det är ett instrument, men bland instrumenten är pianot det som gör bäst ljud enligt mig. Det enda som egentligen behövs för att göra en fantastisk melodi är ett piano och lite skills.

Erik Satie får illustrera varför jag gillar piano så mycket.

Plats tre: Steppskor
Jag har gillat ljudet av skor med hårda sulor mot hårda ytor sen jag var liten och såg, eller kanske främst hörde, barnen i Bullerbyn leka inte nudda mark genom att hoppa mellan stenar med sina hårdsulade skor. Jag ägnade sedan en hel sommar åt att försöka återskapa det ljudet med mina alltför mjuka gympaskor. Steppskor är essensen av "hårda sulor mot hårt underlag", och jag gillar därtill att det både är dans och till viss del också musikskapande. Jag skulle gärna lära mig steppa.


Plats två: Tåg som kommer runt kurvor
Jag hittade ingen ljudupptagning av det här, förmodligen för att det är så specifikt. När rälsen svänger, så uppstår ett särskilt ljud precis innan tåget passerar. Det är liksom ett kluckande ljud, väldigt speciellt och väldigt unikt. Jag tillbringade många somrar i en park som låg mitt i en tågkurva, och för mig kommer ljudet för alltid att vara förknippat med burköl och cigaretter.

Plats ett: Skridskor mot is
Jag tycker att detta är ett helt fantastiskt ljud, men jag kan egentligen inte förklara varför. Jag vet bara att jag skulle kunna snöra på mig ett par skridskor enkom för att få höra ljudet. Det var svårt att hitta något youtubeklipp som kunde illustrera detta på ett bra sätt, men för att kompensera för det crappiga klippet får ni också se ett klipp med min favoritkonståkare, Stephane Lambiel, närmare bestämt hans kortprogram från VM 2005, då han också vann(tyvärr enbart via länk eftersom inbäddningen ej fungerar).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.