torsdag 30 augusti 2012

Torsdagstoppen: De fem bästa Harry Potter-karaktärerna

Okej, dags för denna veckas torsdagstopp, med temat bästa Harry Potter-karaktärerna. Detta är ett väldigt svårt tema för mig (och för systrarna också, antar jag) då jag är lätt besatt av Harry Potter-böckerna och i princip älskar ihjäl alla karaktärer, på olika sätt och av olika anledningar. Att få ner antalet karaktärer är svårt, så jag har valt att gå på karaktärer jag uppskattat mycket och minns väl. De flesta är större karaktärer, men en bikaraktär har smugit sig med.

Plats fem: Dolores Umbridge
Dolores Umbridge dyker upp för första gången i den femte boken om Harry Potter, Harry Potter och Fenixorden, som lärare i försvar mot svartkonster på Hogwarts. Hon är tillsatt av trolldomsministeriet för att hålla koll på Hogwarts, eftersom dåvarande trolldomsministern, Cornelius Fudge, tycker att skolan är på väg utför under professor Dumbledores styre. Umbridge blir sedermera också rektor på skolan, och inleder ett skräckvälde där elever mer eller mindre förföljs och tvingas agera efter en snart oöverskådlig massa av dekret, det ena mer absurt än det andra, allt för att kringskära elevernas frihet och se till att de inte konspirerar mot ministeriet eller den alltmer paranoida Fudge. Umbridge är den perfekta skurken, fantastisk i sin fetisch för regler och förordningar, sina rosa fluffiga tröjor och förkärlek för katter, och samtidigt förfärande i sin hjärtlöshet och den sadistiska tillfredsställelse hon får ut av att bestraffa elever. Hon är hård som sten och lyckas tillskansa sig enorm makt genom att vara på rätt sida och rätt plats vid rätt tillfälle, alltjämt med ett lika falskt som milt leende på läpparna, vilket gör henne till en av de bättre, roligare och intressantare Harry Potter-skurkarna.





Plats fyra: Severus Snape
Snape behöver väl egentligen ingen närmare introduktion, han är den elake läraren i trolldryckskonst, som hyser djupa agg mot Harry från från första boken till sista, men som också är en slug dubbelagent som kämpar mot Dödsätarna och spelar en avgörande roll i att slutligen fälla Voldemort. Snape är en intressant karaktär, inte minst för att man som läsare aldrig riktigt vet var man har honom. Det är oklart om han är ond eller god, fram till sjätte boken, då man blir övertygad om att han är ond, och tills sjunde boken, då man får veta att han varit på de godas sida hela tiden. Han har en rik bakgrundshistoria, som hjälper en att första varför han blivit som han är och gör att man känner sympati för honom, samtidigt som de fel han faktiskt begått inte på något sätt förminskas. Över huvud taget är han ett lysande exempel på Rowlings förmåga att skriva komplexa och levande karaktärer. Han är också en av de karaktärer som har det mest hjärteknipande slutet i hela bokserien, och den avslutande insikten man får i hans person är hjärtskärande. Dock: han är också djupt osympatisk, i det att han är en otrevlig och sadistisk lärare som ogenerat favoriserar sina egna elever över andra och bestraffar folk på lösa grunder. Detta är lätt att glömma i det romantiska skimret av hans tragiska död, men han är i sanning fruktansvärd mot både Harry, hans närmaste vänner samt alla övriga Gryffindor-elever genom i princip alla böcker. Därför hamnar han bara på plats fyra.




Plats tre: Ginny Weasley
Såhär: jag har aldrig riktigt gillat relationen mellan Harry och Ginny. Den har aldrig riktigt känts naturlig (som till exempel relationen mellan Hermione och Ron) och jag har svårt att se övergången från fangirl till faktiskt vuxen kärlek som trovärdig. Förvisso porträtterades den bättre i böckerna än i filmerna (där jag finner den obegriplig), men någonting i det hela känns ändå ganska off. (Och nej, det handlar inte om att jag hellre ser Harry ihop med någon annan karaktär. Jag har svårt att se dem tillsammans bara). Men jag gillar Ginny som karaktär. Efter att hon kommit över sin blyghet i Harrys närhet visar hon sig vara en både rolig och självständig tjej, som inte tvekar att bryta regler och som kan kasta förtrollningar som den bästa av dem. Hon dejtar också två killar innan Harry, men dumpar dem båda för att hon finner dem för tråkiga. Hon är väldigt bra på Quidditch, och spelar till och med professionellt i några år efter Hogwarts. Det mesta hon gör andas kompetens, och det är tydligt att hon inte är någon man sätter sig på. Därtill uppvisar hon en oräddhet som är ovanlig bland kvinnliga karaktärer. Det enda jag önskar är att man fick se mer av Ginny i sin egen rätt, det vill säga utan någon relation till Harry, då det fortfarande känns som att hennes karaktär är ganska beroende av att hon är Harrys kärleksintresse.

Plats två: Minerva McGonagall
McGonagall är troligtivis en av populärkulturens tuffaste tanter, och ytterligare ett bevis på att Rowling verkligen har en förmåga att skriva bra kvinnliga karaktärer. Hon är inte bara lärare i förvandlingskonst på Hogwarts, utan också elevhemsföreståndare för Gryffindor och biträdande rektor. Som sådan är hon sträng, och även om hon tenderar att favorisera Gryffindor över övriga elevhem, så tvekar hon inte att tillrättavisa och straffa sina egna elever om de skulle visa sig förtjänta av det. Som person är hon ganska stram och korrekt, men också väldigt godhjärtad och varm. Hon kan kicka de flestas röv i en strid, och hon är tveklöst en de mest kompetenta personerna som förekommer i hela Harry Potter-serien. Det jag kan tycka är lite tråkigt är att hon till viss del får agera motpart till Dumbledores excentritet, men å andra sidan föredrar jag hennes strama kunnande framför Dumbledores trams alla dagar i veckan (även om jag tycker mycket om Dumbledore också, det fanns bara för få platser på listan för att få med honom. Jag har lite svårt för quirky personligheter).

Plats ett: Ron Weasley
Jag gillar verkligen Ron. Han är ytterligare ett exempel på Rowlings förmåga att skriva komplexa karaktärer. Å ena sidan är han våldsamt lojal och uppvisar ett beundransvärt mod när det gäller att skydda sina nära, å andra sidan är han omogen och tjurig, samt har ett hett temperament som ofta leder till konfrontationer och gräl, även med vänner. Han är oerhört rolig och fäller ofta kvicka kommentarer, men kan dock såra andra på detta sätt, då han inte heller är den mest emotionellt finstämda karaktären, utan trampar ofta ovetandes på ömma tår. Han är osäker och uppvisar dåligt självförtroende, men är mer än kapabel att klara sig själv i dueller och hans förmåga när det gäller förtrollningar och dylikt är allt annat än undermålig. Han är förvisso lat, men ställer alltid upp när det väl gäller. Jag tycker att Ron är en genuint sympatisk person som ofta frustrerar en med sina tillkortakommanden, och han kompletterar Harry och Hermione på ett naturligt sätt. Han är trovärdig just för att han inte är perfekt, men han är ändå en hjälte. Och för detta förtjänar han förstaplatsen på min lista. Plus att jag alltid varit svag för gingers. (OBS: en av anledningarna till att jag stundom aktivt ogillar filmatiseringarna av Harry Potter-böckerna är för att de så fullständigt misshandlar Rons karaktär, genom att förminska honom till en comic relief-doofus genom större delen av filmerna. Så har ni bara sett filmerna är det sannolikt att ni inte har en aning om vad jag pratar om.)





Pallar inte göra en lista över bubblare, pga att den skulle innehålla typ tjugo karaktärer.

Systrarnas listor finns på deras bloggar, här och här.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.